Monday, November 30, 2009

Cutaneous Larva Migrans




Jika anda mendapati bahawa kulit anda ada sesuatu bentuk lingkaran yang aneh di bawah kulit dan ia sangat gatal, kemungkinan ia adalah sejenis penyakit dipanggil cutaneous larva migrans.

Kebetulan minggu lepas, saya mendapati seorang pesakit wanita datang dengan masalah batuk dan selsema. Setelah diperiksa beliau mengadu tentang kulitnya yang gatal di sebelah kanan tangannya. Saya bertanya tentang samada beliau pernah pergi jalan-jalan ke tempat berpasir. Beliau baru bulan lepas pergi berehat dari pantai Port Dickson.

Kalau dilihat dari kitaran hidup cacing parasit, ia keluar dari najis haiwan di atas pasir (biasanya manusia pun buang air besar di tepi pantai kan?), kemudian boleh masuk melalui kawasan luka atau kulit yang pecah. Cacing mempunyai sejenis enzim yang membolehkannya melepasi dermis kulit dan masuk ke dalam saluran darah atau limfatik dan akhirnya masuk ke paru-paru dan akhirnya ke usus untuk melengkapkan kitarannya.

Tetapi adakalanya mereka tidak dapat menembusi dermis kulit manusia kerana enzim tersebut tidak berkesan pada manusia dan manusia bukanlah hos utama sesetengah cacing. Cacing itu akan menetap di bawah kulit dan bergerak di bawah kulit ke tempat-tempat berhampiran. Oleh itu ia meninggalkan kesan trekking merah di sepanjang perjalanan.

Ia tidak lah membahayakan tetapi kebanyakan dari kita tidak tahan kerana ia terlalu gatal.

Apa yang saya buat ialah saya menggunakan ethyl chloride dan spray ke tempat tersebut. Ia agak sedikit sejuk dan perit. Kemudian saya beri ubat cacing albendazole untuk dimakan. Saya juga beri ubat tahan gatal untuk sementara waktu. Saya sudah rujuk ke pakar dermatologi untuk tindakan lanjut. Harap ia berkesan. Buat masa ini, itu adalah antara cara yang terbaik untuk merawat Cutanenous Larva migrans.

InsyaAllah.

Wallahu Alam.

3 comments:

Pelangi cinta said...

wah satu input yang bagus ni dr..hehe..maksudnya saya kena berhati-lah yer semasa brada di pantai amnya..

dr. jemputlah masuk ke blog saya.blh tukr ilmu..hhehe

iagkisahku.blogspot.com said...

salam dr.
Macam mana cara untuk mengenal pasti gatal kulit akibat Cutaneous Larva Migrans?
Apakah cara terbaik untuk mengubati atau mengurangkan gatal akibat Cutaneous Larva Migrans ini?
Harap dpt bls secepat mungkin. terima kasih

fmonrow said...

Assalamu'alaikum Dokter dan selamat malam tuk Blogger lainnya. saya salah satu penderita Cultaneous Larva ini, thn 2007 saat banjir besar dijakarta, saya berobat di RS Fatmawati, Saat itu saya sebagai studi kasus bagi calon2 Dokter muda, tp sekarang saya sangat lebih bangga ada seorang Dokter, seperti Dr. Azwan ini, saya sangat terbantu oleh Block anda "Terima Kasih Banyak" Dokter, karna 3 hr lalu sy terjangkit lagi, tentu semua ini sangat menghemat segala Energi saya, (Insya Alloh) amal ibadah Dokter Azwan di Rhidoi Alloh Subhana wata'ala.. Amiin.

Related Posts with Thumbnails